Wijn en gezondheid
Gezondheidseffecten
Resultaten van ruim 20 jaar wetenschappelijk onderzoek laten zien dat matige, regelmatige alcoholconsumptie beschermend werkt tegen bepaalde ziekten, met name hart- en vaatziekten.
Maar door drinken neemt ook het risico op andere ziekten toe, met name het risico op (borst)kanker, en ook het risico op ongelukken. Bovendien is alcoholconsumptie maar één factor, en zijn er ook vele andere factoren die effect hebben op de gezondheid. Ook zijn de effecten van alcohol op de gezondheid sterk persoonsafhankelijk.
De beslissing om wel of niet te drinken is altijd een persoonlijke keuze. Ondanks de positieve effecten van matige regelmatige alcoholconsumptie wordt mensen niet geadviseerd om vanuit gezondheidsoogpunt alcohol te (gaan) drinken. Er zijn immers ook negatieve effecten bekend, met name wanneer er te veel wordt gedronken.
************************************
Drank voorkomt reuma
Met de ontdekking lijkt er weer een nieuw argument op tafel te liggen om regelmatig een glas wijn of een biertje te drinken. Zo was al enige tijd bekend dat alcohol ook beschermt tegen hart- en vaatziekten. Teveel drinken is en blijft echter schadelijk voor de lever, nieren en hersenen.
Hoeveel alcohol iemand moet drinken om reuma te voorkomen is onduidelijk. Het lijkt niet reëel om mensen een gelijke hoeveelheid alcohol voor te schrijven als de muizen. Dat zou namelijk betekenen dat ieder glas 10 procent alcohol zou moeten bevatten.
De wetenschappers vermoeden dat alcohol de ontwikkeling van het mannelijke hormoon testosteron stimuleert. Dat hormoon voorkomt de gewrichten gaan ontsteken, wat de oorzaak is van reuma.
Terug naar boven.
************************************
Witte wijn net zo goed als rode
In rode wijn zit een stofje dat de kans op hart- en vaatziekten verkleint. In witte wijn zit dit stofje niet, maar volgens Amerikaanse wetenschappers heeft deze drank toch dezelfde gezondheidsvoordelen.
Rode wijn bevat resveratrol, een stofje dat niet alleen goed is voor de bloedvaten, maar ook om kanker te voorkomen. Deze stof zit in de schil van de druif. Omdat er alleen vruchtvlees van de druif wordt gebruikt om witte wijn te maken, bevat witte wijn geen resveratrol.
Maar volgens Dipak Das, moleculair bioloog van de University of Connecticut, zitten ook in het vruchtvlees werkzame stoffen. Twee glazen witte wijn per dag verminderen volgens hem dus net zo goed de kans op hart- en vaatziekten als rode wijn.
Minder hartschade
Om dat te bewijzen, heeft Das onderzoek gedaan naar hartziekten bij ratten. De dieren die elke dag een beetje witte of rode wijn dronken en een hartaanval kregen, overleefden deze met minder schade dan ratten die alleen water te drinken hadden gehad. Ook daalde hun bloeddruk sterk.
Terug naar boven.
************************************
Hoger libido door rode wijn
FLORENCE - Dagelijks twee glazen rode wijn drinken blijkt goed te zijn voor het libido van vrouwen. Dit hebben Italiaanse wetenschappers van de Universiteit van Florence ontdekt.
Voor het onderzoek werden 800 vrouwen onderverdeeld in drie groepen. De eerste groep bestond uit vrouwen die dagelijks één of twee glazen rode wijn dronken. De tweede groep dronk minder dan één glas per dag. En de laatste groep nam nooit alcohol. Geen van de vrouwen had seksuele problemen.
Alle vrouwen vulden een vragenlijst in, de Female Sexual Function Index. Die wordt gebruikt door artsen om de seksuele gezondheid van vrouwen te beoordelen. Daarin worden negentien vragen gesteld en kunnen de vrouwen scores tussen twee en 36 behalen. Hoe hoger hun score, hoe beter hun seksuele functioneren.
De vrouwen die dagelijks rode wijn dronken scoorden gemiddeld 27,3 punten. De vrouwen die minder vaak dronken scoorden 25,9 punten en de geheelonthouders 24,4.
Het heilzame effect van rode wijn zou te verklaren zijn door de antioxidanten in rode wijn. Die hebben een positieve invloed op de bloeddoorstroming in het lichaam. Die betere bloeddoorstroming zou leiden tot een hoger libido.
Terug naar boven.
************************************
Effect van alcohol op de hart- en bloedvaten
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat regelmatige, matige consumptie van alcoholhoudende dranken het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Hierbij maakt het niet uit of het gaat om het drinken van bier, wijn of gedistilleerd. Het verminderde risico hangt samen met het effect van de alcohol zelf.
Het beschermende effect van regelmatig matige alcoholconsumptie is voor een groot deel terug te voeren op verhoging van het goede HDL-cholesterol in het bloed. Dit HDL zorgt voor de afvoer van cholesterol uit het lichaam. Ook heeft matige alcoholconsumptie onder andere een gunstig effect op het anti-stollingsmechanisme in het bloed.
Ernstig drankmisbruik (meer dan 20 consumpties per dag) daarentegen kan leiden tot spierverzwakking, ook van de hartspier, wat zelfs kan resulteren in een hartstilstand.
Hart- en vaatziekten vormen in de Westerse landen doodsoorzaak nummer één. In 2006 was in Nederland 33% van de sterfgevallen (meer dan 45.000 mensen) het gevolg van hart- en vaatziekten. Hart- en vaatziekten ontstaan wanneer LDL-cholesterol (het ‘slechte’ cholesterol) aan de wanden van de aders blijft ‘plakken’ en zich ophoopt aan beschadigingen in de wanden van bloedvaten. Dit dichtslibben van de bloedvaten kan op den duur een hartinfarct of beroerte veroorzaken.
Terug naar boven.
************************************
Alcohol en kanker
In een onlangs verschenen wereldwijde overzichtsstudie naar de relatie tussen voeding en kanker wordt onder andere geconstateerd dat er op basis van wetenschappelijk onderzoek overtuigend bewijs is dat er een relatie is tussen alcoholconsumptie en het risico is op het krijgen van borstkanker (bij vrouwen) dikke darm- en endeldarmkanker (bij mannen), en van kanker in mond, keel, strottenhoofd en slokdarm. Ook is er waarschijnlijk een relatie tussen alcoholconsumptie en een verhoogd risico op leverkanker en op dikke darm- en endeldarmkanker (bij vrouwen).
De mate waarin consumptie van alcoholhoudende drank het risico op kanker verhoogt, is afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die wordt geconsumeerd. Op basis van de beschikbare onderzoeksresultaten kan geen ondergrens worden aangegeven waaronder geen toename van het risico plaatsvindt. Alleen voor darmkanker werd aangegeven dat er pas een risicoverhoging is bij consumptie van 3 glazen alcoholhoudende drank per dag.
De World Cancer Research Fund adviseert dat het, om kanker te voorkomen, het beste is om geen alcohol te consumeren. Mensen die wèl alcohol drinken krijgen het advies om dit met mate te doen: maximaal 2 glazen per dag voor mannen en 1 glas per dag voor vrouwen.
Terug naar boven.
************************************
Effect van alcohol op de de botten
Osteoporose (botontkalking) komt relatief vaak voor bij oudere vrouwen. Naar schatting hebben in Nederland ruim 800.000 mensen osteoporose. In de meeste geïndustrialiseerde landen komt osteoporose steeds vaker voor. Dit komt door de stijging van de gemiddelde leeftijd van de bevolking, maar ook leefstijl en voedingsfactoren verklaren een deel van deze stijging.
Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar het effecten van matige alcoholconsumptie op de botdichtheid. Maar de uitkomsten lopen nogal uiteen. Uit recente onderzoeken bij vrouwen (na de menopauze) blijkt echter steeds vaker dat er een positief verband is tussen matige alcoholconsumptie en sterke botten.
Langdurige overmatige alcoholconsumptie leidt echter tot ongunstige veranderingen in de botdichtheid en een groter risico op botbreuken. Daarbij speelt echter ook mee dat bij overmatige alcoholconsumptie het risico toeneemt om te vallen.
Terug naar boven.
************************************
Effect van alcohol op de lever
Via de mond, de slokdarm en maag komt alcoholhoudende drank in de dunne darm terecht. Hier wordt de alcohol geabsorbeerd en komt het in het bloed terecht. De lever breekt de alcohol in het bloed vervolgens beetje bij beetje af. Hoe dit plaats vindt, is weergegeven bij de beschrijving van het alcoholmetabolisme.
Bij matige alcoholconsumptie is de lever goed in staat om alcohol af te breken zonder dat dit nadelige effecten heeft op de gezondheid. Alcoholmisbruik leidt echter tot overbelasting van de lever, en kan uiteindelijk leiden tot ernstige leverziekten zoals leververvetting, alcoholhepatitis, leverfibrose en levercirrose. Normaalgesproken verdwijnen de meeste problemen wanneer men stopt met drinken. Levercirrose richt echter blijvende leverschade aan en kan zeer ernstige gevolgen hebben.
Terug naar boven.